leather lag  rectangle

TITLE | leather lag  rectangle
DATE | 2023.2
TYPE | furniture, process
COLLABORATION | Yoshiaki Kobayashi・OOMARU LEATHER
PHOTO | Ichiro Mishima
AWARD | Norihiko Terayama Prize, Craft Competition in Takayama

Shaping the wild shape of a cow into a rectangle.
When you cut the leather at the maximum measurement of the armpit, which is the narrowest part of the cow’s body, it doesn’t fit with the straight lines of the arms, legs, belly, etc., and you will end up wasting material.
Therefore, we decided to find a position slightly outside the waist that would balance out with the inside. We created a rectangular shape from this leather by filling in the inside missing parts with scraps from the outside.
The cutting line is an arc that naturally follows the waist, and we use the scrap by ourselves without wasting it.
By doing this, each rectangle has a different pattern. It’s an unintended and natural design.

TITLE | 革の敷物 矩形
DATE | 2023.2
TYPE | 家具デザイン、プロセス
DESIGN | 河内尚子
COLLABORATION | 小林寛明、OOMARU LEATHER
PHOTO | 三嶋一路
AWARD | 工芸都市高岡クラフトコンペティション 審査委員寺山紀彦賞

牛そのままのワイルドな形を、矩形に整えることを考えた。
牛の体で一番くびれている、脇の下の寸法の最大値でカットすると、手や足、腹などの直線からはみ出し、多くの端材を出してしまう。
そこで、くびれのやや外側で、内側とのバランスが取れる位置を見極め、矩形の形を取り、内側の足りない部分を、外側の部分で補うこととした。
自然とくびれに沿うような円弧のカットラインとし、自ら出した端材を無駄なく使い切る。
一体一体異なる模様が現れ、意図しない自然なデザインとなる。