TITLE | leather lag patchwork
DATE | 2023.2
TYPE | furniture, process
COLLABORATION | Azusa Jin/SOLO・Yoshiaki Kobayashi
PHOTO | Ichiro Mishima
Bags, shoes, chairs, sofa, etc. These everyday items are made from leathers.
How about finding new values in remnants from the manufacturing process of these items?
I first started a research on cows, which has the highest distribution volume among cows, pigs, sheep, horses, etc..
At bag factories, they need small parts to make their products, so cutting leather using molds is like a kind of puzzle. They can use every tiny inch, which means it is hard to recycle its offcuts. Those scraps like the left of a plastic model kit require a lot of effort to sort and use.
Next, when we investigated the sofa upholstery factory, we found that the surrounding areas after using the area in the center largely, are too small to be used as upholstery.
These surrounding areas are the cow’s belly, armpits, and limbs. They have rough fiber density besides it’s thin and unevenness. These are the reasons why they are difficult to handle. Also, areas with scratches or discoloration were avoided.
In this manufacturing process, only large-sized unblemished leather is considered valuable, but from a different perspective, all the leathers are made up in the same process.
I designed a patchwork rug by sewing these good quality scraps together. I believe that a value can be created here too.
New value was designed by thoroughly enhancing the beauty of the details, such as carefully sewing the overlapping edges, positioning the stitches at the very edge, and minimizing the pitch.
TITLE | 革の敷物 パッチワーク
DATE | 2023.2
TYPE | 家具デザイン、プロセス
DESIGN | 河内尚子
COLLABORATION | SOLO 神梓、小林寛明
PHOTO | 三嶋一路
革を使って作られる身近な製品。かばん、靴、椅子、ソファーなど。
これらの製造過程で出る端材に、新たな価値を見いだせないか。
牛、豚、羊、馬、などの中から、流通量が多い牛に絞り、リサーチを行うことから始めた。
かばん工場では、製品に使うパーツが小さく、革から型抜きをする際、パズルのように隅々まで使うことができる。結果、プラモデルの型を抜いたあとのような形の端材は、利用するにも仕分けなどに手間がかかることがわかった。
次に、ソファー貼り工場を調べると、中心部を大きく使用した後、周辺部は貼地としては小さく、使われていないことがわかった。
周辺部は、腹、脇、手足にあたり、繊維の密度が荒い、厚みが薄い、平坦でない、など扱いにくい性質を持つ。また、傷や変色がある箇所も、避けられていた。
ここでは、大きなサイズで傷のない革だけが価値があるものとされるが、別の見方をすれば、同じ工程を経て作られた革である。
これらの端材を繋ぎ合わせることで、それと同じような価値を生むことを考え、パッチワークの敷物をデザインした。
重ねシロを丁寧に漉く、ミシンステッチの位置を端部のきわにする、そのピッチを最小限にするなどの、ディテールの美しさを徹底的に高めることにより、新しい価値を生み出した。